Život bez stresu z pohľadu duše

Stres je evolučná záležitosť, ktorej účelom je  zamrznúť, utekať alebo bojovať. V dnešnom svete síce nepotrebujeme utekať pred predátorom, utekáme však všetci pred životom, ktorý nezvládame… A to je častokrát horšie a trvá to dlhšie ako utekať pred mamutom.

V poslednej dobe sa mi nakopili sedenia s klientmi, ktorí ma navštívili síce každý s iným prejavom a problémom na tele, no s rovnakým koreňom problému a tým je  stres, úzkosť a panika. To, že stres má nepriaznivé vplyvy na naše zdravie, imunitu a psychický stav tu myslím nemusíme rozoberať.

Poďme sa pozrieť bližšie na to, prečo je stres taká novodobá pliaga, ktorá nám ničí životy?

Ako ľudia sme si skomplikovali životy tým, ako sme sa vzdialili od prírody, žijeme v panelákoch, pracujeme v skleníkoch, naháňame zdroje pretože moderný život ponúka možnosti ako ich míňať, hýbeme sa menej a izolujeme sa viac. Myslím, si že tohto sme si všetci vedomí. Nechcem ale hovoriť o tom, ako sme sa vzdialili od prirodzeného spôsobu života, v ktorom určite na nás nečíha toľko stresu. Chcem hovoriť o tom, ako sa na stres vieš pozrieť novou optikou. Chcem hovoriť o tom, ako sa stať odolnejším v dnešnej pomerne zložitej dobe, v ktorej treba disponovať schopnosťou stať sa na určitú dobu teflónovou panvicou, ktorej sa nič nedotkne a všetko po nej iba stečie.

Rada typu „odsťahuj sa do lona prírody a vypestuj si svoje jedlo“ je určite fajn, ale pre veľa ľudí jednak nepredstaviteľná a po druhé, možno aj nezrealizovateľná. A preto sa poďme pozrieť na to, ako si vybudovať lepšiu odolnosť voči každodennému stresu, ktorý prežívame v našom aktuálnom živote a na aktuálnom mieste, na ktorom sa nachádzame.

Celý tento zámysel podnietila aj moja návšteva kurzu metódy Wima Hofa, ktorý som absolvovala u Viktor Schillera v Bratislave. Pre tých z Vás, ktorí ste počuli alebo poznáte novodobý ošiaľ otužovania tak Vás tu nejdem nudiť. V skratke ide o techniku otužovania, vystavovaním sa nadmernému chladu  (zamrznuté jazero, mraziak plný kociek ľadu) dychovými cvičeniami a prácou s mysľou. Kombináciou týchto troch elementov človek dokáže výrazne zlepšiť svoju imunitu, odolnosť a toleranciu voči chladu a teplotám, ktoré preňho predstavovali kedysi katastrofu. Čo mňa na tom najviac zaujalo je to, že človek dokáže krásne vojsť do svojho vnútra a na povel rozkázať telu ostať v kľude.

Rada by som tu pre demonštráciu tohto dôležitého elementu spomenula môj zážitok z kurzu.

Myseľ má prsty vo všetkom v našom živote. Má prsty v tom, ako na svet nahliadam, ako sa staviam voči nepriaznivým podmienkam akými môžu byť napríklad stres, pandémia či choroba… Myseľ a jej smerovanie je kľúčová vo veľa životných situáciách. Naša myseľ hrá veľkú rolu aj voči tomu, ako sa staviame voči stresovým podnetom. Takým stresovým podnetom môže byť aj ľadová voda.

Na víkendovom kurze som si mohla sama na sebe vyskúšať moju odolnosť a postoj voči stresovému faktoru, akým je ľadová voda a pobyt v nej. Po vkročení do mraziaku som bola nachvíľu odhodlaná to celé vzdať a expresne sa zapla reakciu úteku, motivačné slová lektora kurzu ma však podporili a podržali v tom, aby som sa nenechala touto naučenou podvedomou reakciou tela zvalcovať. Aj pre toto je podľa mňa tak neskutočne dôležité mať po svojom boku experta, kouča, odborníka, ktorý ťa podrží a pomôže dostať ťa tam, kde vidí, že máš potenciál dojsť.

Poďme ale späť k mysli ako takej. Najväčším umením vliezť do vody bolo spojenie so svojím vnútorným svetom. So svojím telom. To nakoľko dobre sa vie človek ponoriť do seba a cítiť vnútorný kľud je kľúčom k zvládnutiu tohto extrémneho prostredia. Kľud totižto neprichádza zvonku. Viem ho nájsť a vygenerovať vo svojom vnútri.

Pre niekoho môže byť takéto extrémne prostredie chlad, pre iného domáce povinnosti okolo detí, príliš veľká zodpovednosť v práci, konflikty s partnerom, šoférovanie, zdravotný diskomfort a zoznam je pomerne veľký. Medzi najväčšie spúšťače sa však zaraďujú nasledovné. Vzťahy-rodina, peniaze a zdravie.

Nejde teraz o to, na akom podnete presne sa človek naučí túto silu mysle a zmenu optiky zapájať. Ide skôr o to, že to nadobudneš ako dôležitú zručnosť dnešnej neistej doby.

Technika Wima Hofa je jednou z možností ako takúto odolnosť trénovať aj v domácich podmienkach a celkom zadarmo za pomoci studenej sprchy a návodu na dýchanie. Celú techniku ako aj jej zmysel popisuje Wim vo svojej knihe, kde sa všetko potrebné dočítaš.

Chcela by som sa ale ešte vrátiť k sedeniam, ktoré na túto tému v poslednej dobe robím. Všimla som si na nich totiž veľmi zaujímavé opakujúce sa faktory u klientov, ktorí za mnou prídu s problémom na tele akými sú napríklad nechuť do jedla, zlý spánok, potiaže s trávením, nevysvetliteľné bolesti, nadmerná únava, vyčerpanie, nechuť do života, bolesti hlavy a kopec iných.

Sú to zväčša diagnózy, ktoré nemajú akýsi špecifický typ terapie, lieku alebo riešenia. Takýto problém neviem riešiť iba na úrovni tela a dať si na to magickú pilulku. Musíme sa pozrieť hlbšie a pozrieť sa na seba a svoj postoj voči svetu a veciam, ktoré sa v našom živote dejú. Voči veciam, ktoré mám vytvárajú takýto stres, úzkosť a pocity paniky.

V rámci sedení s týmito klientmi sme zistili, že išlo o jednu z nasledovných tém, ktoré za tým stáli:

 

  • Dávam seba na posledné miesto
  • Dostatočne sa sebe nevenujem
  • Nemám hranice
  • Nemám sebalásku
  • Potláčam dlhodobo nejaké nastavenie, ktoré so mnou nie je v súlade
  • Je toho na mňa veľa lebo žijem akýsi štandard, na ktorý som si už zvykla a nedokážem sa ho vzdať.

Ak ti je aspoň jedna téma z tohto zoznamu srdcu blízka tak sa zamysli, čo spôsobuje tebe na tvojom fyzickom tele. Cítiš, že to má na teba nejaký dopad?

 

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.